Subdomena czy katalog?

Co to jest katalog a czym jest subdomena? Co jest lepsze dla SEO? Czy lepsze jest utworzenie sklepu na subdomenie?

Strona główna » Poradniki » Optymalizacja SEO » Subdomena czy katalog?

Katalog czy subdomena – jak wpływa na SEO?

Pierwszą rzeczą by odpowiedzieć na te pytanie jest zrozumienie czym jest katalog a czym subdomena i do jakich celów możemy je wykorzystywać.

W tym artykule postaram się opisać różnice między subdomeną a podkatalogiem oraz jaki mają wpływ na SEO.

Obydwa zastosowania mają swoje zalety i wady, dlatego warto je uwzględnić podczas indeksacji swoich stron w katalogach wyszukiwarek i tworzenia swoich projektów.

Czym jest katalog?

Katalog jest zbiorem obiektów, który służy nam do zgrupowania odpowiednich typów danych. Grupowanie to pozwala nam na stworzenie logicznej struktury i hierarchii dokumentów.

W katalogu możemy tworzyć kolejne katalogi, które nazywane będą podkatalogami. W adresie URL podkatalog występuje po katalogu głównym lub nazwie domeny.

 

Na przykład domeną główną (katalogiem) naszej strony internetowej jest CIK.NET.PL, tak więc podkatalogiem mogą być CIK.NET.PL/OFERTA lub coś bardziej złożonego jak np. CIK.NET.PL/OFERTA/TWORZENIE-STRON-INTERNETOWYCH-WWW

Mamy również zaprezentowany przykład na infografice – struktury katalogów sklepu internetowego, gdzie możemy zagłębiać kolejne katalogi w podkatalogach, tworząc tym samym nieograniczoną ilość warstw.

To, że mamy taką możliwość nie oznacza, że powinniśmy z niej korzystać i tworzyć tak głęboko zagnieżdżone struktury katalogów. Jest to rozwiązanie niekorzystne dla pozycjonowania i optymalizacji strony internetowejGoogle nie lubi długich linków, a zagłębianie się robotów indeksujących w poszukiwaniu nowych treści na naszej stronie internetowej, było by dla nich uciążliwe.

Zalety tworzenia katalogów

Oprócz wspomnianych wad, jest również sporo zalet tworzenia stron na katalogach. Jedną z takich zalet jest niewątpliwie autorytet domeny i autorytet strony ściśle powiązany z domeną główną. Linki zwrotne do poszczególnych podstron, budują i umacniają autorytet całościowy „domenie głównej„. Możemy w ten sposób, bardzo szybko upchnąć w zasoby naszej strony wiele wartościowych fraz kluczowych.

Czym jest subdomena?

Subdomena to adres internetowy, który przynależy do domeny głównej lub domeny wyższego poziomu. Nie możesz mieć zagnieżdzonych subdomen w subdomenie tj. podfolderów w podfolderach. Wszystkie utworzone subdomeny są na tym samym poziomie.

Na przykład domeną główną naszej strony internetowej jest CIK.NET.PL, tak więc subdomeną może być BLOG.CIK.NET.PL lub POMOC.CIK.NET.PL, czyli dowolna nazwa poprzedzająca naszą główną nazwę domeny.

Subdomena może posłużyć jako hierarchia witryn internetowych lub działów witryny internetowej.

Zalety stron na subdomenach

Subdomeny są idealne, jeśli posiadamy na stronie internetowej dużo treści tematycznych, którymi ciężko byłoby zarządzać w jednej witrynie.

Możesz mieć również inne potrzeby utworzenia takich stron jak np. kapanie reklamowe, które wymagają oddzielnych stron docelowych lub współpraca z innymi organizacjami, które będą zajmować się danymi sektorami w projekcie.

Ogólnie rzecz biorąc subdomeny mają sens, jeśli widzisz potrzebę na oddzielenie swojej treści w witrynie.

Wady stron na subdomenach

Jak już wspomniałem na samym początku, utworzenie strony na katalogu ma tyle samo wad i zalet co postawienie jej na subdomenie. Oto kluczowe wady, które powinniśmy wziąć pod uwagę przy projektowaniu strony internetowej i późniejszym jej pozycjonowaniu oparając ją na subdomenie.

Koszty wdrożenia

Jeśli subdomena zachowuje się jak odrębna witryna to przygotowanie takiej strony internetowej na pewno będzie wiązać się ze znacznie wyższymi kosztami jej wdrożenia. W przeciwieństwie do strony opartej na podkatalogach, uprawnienia subdomeny nie będą automatycznie dziedziczone z nazwy domeny podstawowej. Również więcej zapłacisz za subskrypcje czy narzędzia, ponieważ subdomeny traktowane są jako oddzielne witryny.

Zarządzanie stroną

Zarządzanie wyodrębnioną stroną, czyli opartą na subdomenie będzie wiązać się z dodatkowym nakładem pracy. Często takie strony mają osobny panel do zarządzania treścią strony, nowy szablon „motyw”, jak również wyodrębnione narzędzia analityczne.

Katalog VS Subdomena dla SEO

Wiele osób zastanawia się nad tym, co jest ważniejsze dla robotów indeksujących – strona oparta na katalogu, czy subdomenie? Niestety, odpowiedź nie jest taka prosta i jednoznaczna. O ile wiemy jak funkcjonują strony internetowe oparte na katalogach a jak na subdomenach – o tyle trudno powiedzieć, które są lepsze dla SEO.

Uważam, że każde z zastosowań trzeba traktować indywidualnie do uwzględnianego projektu. Zastosowanie subdomen uznał bym za właściwe w przypadku tworzenia spersonalizowanych tresći takich jak: wsparcie techniczne, sklepy, blogi czy wydarzenia.

Według Google roboty przemierzające witryny, indeksują i klasyfikują subdomeny i podkatalogi w ten sam sposób. W zamieszczonym poniżej filmie, analityk Google Webmasters Trends, John Mueller, nadmienia, że subdomeny na ogół nie wpływają na ranking witryny. Google jest wystarczająco sprytnym narzędziem, aby zobaczyć, że Twoja główna domena i subdomena są powiązane ze sobą.

Jeśli macie Państwo wątpliwości z wyborem odpowiedniego rozwiązania dla swoje projektu strony internetowej zapraszamy do kontaku. Chętnie poznamy Wasz problem i zasugerujemy odpowiednie rozwiązanie, dzieląc się z Wami zdobytym doświadczeniem na przestrzeni 16 lat w projektowaniu i pozycjonowaniu stron internetowych.

Generic selectors
Tylko dokładne dopasowania
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Search in posts
Search in pages

Tworzenie Stron Internetowych Warszawa

Zobacz także