Jak zwiększyć prędkość ładowania strony internetowej

Prędkość ładowania strony internetowej to jeden z czynników na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google • przyspiesz wkaźniki LCP, FID i CLS!

Strona główna » Poradniki » Optymalizacja SEO » Jak zwiększyć prędkość ładowania strony internetowej

Prędkość ładowania strony a funkcjonalność

Tworząc stronę internetową dużą uwagę przywiązujemy do samej wizualizacji, która docelowo ma największy wpływ na to jak odbiorą ją nasi Klienci. Niestety bardzo często zapominamy o jej funkcjonalności i czasie ładowania (prędkości) strony internetowej, która ma ogromny wpływ na naszych odwiedzających i ich doświadczenia.

Prędkość wczytywania się strony internetowej ma także wpływ na ranking pozycji w wyszukiwarkach internetowych, który w znaczącym stopniu wpłynie na realizację celów biznesowych naszej firmy. Duża grupa użytkowników, jeśli musi czekać dłużej niż 3 sekundy na załadowanie strony internetowej – opuszcza ją.

Google oświadczyło, że jest to jeden z czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, także można rzec, iż każda sekunda skróconego czasu ładowania strony jest na wagę złota!

Badania pokazują, że średni czas pełnego załadowania strony internetowej to 10,3 sekundy na komputerze i 27,3 sekundy na telefonie komórkowym. Przyspieszenie ładowania strony ma kluczowe znaczenie dla poprawy komfortu użytkowania i wyników sprzedaży. Przyczynia się również do lepszego pozycjonowania, co korzystnie wpływa na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.

Prędkość strony internetowej wpływa na:

Dłuższe sesje użytkownika

Strony, które ładują się szybciej, mają średnio o 70% dłuższe sesje niż, te których czas wczytywania jest wydłużony. 

Wzrost współczynnika konwersji

Zoptymalizowane strony internetowe pod względem wczytywania, czyli prędkości mają znacznie większy wynik konwersji. Z badań wynika, że przyśpieszenie strony o 100 milisekund może wpłynąć na wzrost konwersji nawet o 7%. 

Zmiejszony współczynnik odrzuceń

Strony internetowe, które ładują się szybciej mają znacznie mniejszy wskaźnik odrzuceń – BOUNCE RATE. Jak dowiadujemy się od Google:

  • jeśli czas ładowania strony wydłuży się z 1 do 3 sekund, współczynnik odrzuceń wzrośnie o 32%
  • jeśli czas wczytywania strony wydłuży się z 1 do 6 sekund, współczynnik odrzuceń wzrośnie o 106%

Możemy zatem stwierdzić, iż prędkość stron internetowych wpływa na lojalność naszych użytkowników.

Wyższe pozycje w wyszukiwarce

Prędkość strony internetowej oprócz dobrych wrażeń dla użytkownika ma też duże znaczenie dla przeglądarek i robotów indeksujących. Jak oświadczyło Google, prędkość wczytywania strony internetowej to jeden z czynników, który wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Od czego zależy prędkość strony internetowej i dlaczego jest tak ważna dla Google?

Prędkość stron internetowych zależy od wielu czynników, ze wszystkich możliwych wskaźników Google identyfikuje teraz trzy tak zwane Core Web Vitals. Są to główne metryki, na podstawie których oceniane są strony internetowe i ich prędkość ładowania przez wyszukiwarkę Google. Każdy z Core Web Vitals reprezentuje odrębny aspekt doświadczenia użytkownika:
  1. LCP (największa farba) – jak szybko obiekty pojawiają się na ekranie odwiedzającego stronę?
  2. FID (opóźnienie pierwszego wejścia) – jak szybko strona reaguje na dane wejściowe użytkownika?
  3. CLS (wielkość przesunięcia układu) – czy obiekty poruszają się po ekranie podczas ładowania strony?
LPC – to czas potrzebny do wyrenderowania największego elementu treści widocznego w widoku, od momentu zażądania adresu URL przez użytkownika. Największym elementem jest zazwyczaj obraz lub wideo albo duży blokowy element tekstowy. Dobra ocena LPC daje użytkownikom poczucie, że strona internetowa ładuje się szybko. Wolna witryna może prowadzić do frustracji użytkowników. FID – to czas od pierwszej interakcji użytkownika z Twoją stroną (kliknięcie łącza, naciśnięcie przycisku itd.) do czasu, gdy przeglądarka zareaguje na tę interakcję. Pomiar ten jest pobierany z dowolnego elementu interaktywnego, który użytkownik klika jako pierwszy. Dobra ocena FID daje użytkownikowi poczucie, że witryna szybko reaguje na jego interakcję. Powolna znowu doprowadza go do frustracji. CLS – to wielkość przesunięcia układu strony podczas fazy ładowania. Wynik CLS jest oceniany w przedziale od 0 do 1, gdzie zero oznacza brak przesunięć, a 1 oznacza największą zmianę. Nie ma nic bardziej frustrującego niż próba kliknięcia przycisku, gdy w tym miejscu pojawia się wolno ładująca reklama.

Jak przyśpieszyć ładowanie strony internetowej?

Szybki i niezawodny serwer

Najważniejszym warunkiem, który wpłynie na prędkość wczytywania się naszej strony jest wybór odpowiedniego serwera, czy też firmy świadczącej usługi hostingowe. 

Buforowanie strony

Buforowanie to jedna z potężnych metod przyspieszania witryn internetowych. Chociaż szczegóły techniczne buforowania mogą być skomplikowane, podstawowa idea jest stosunkowo prosta. Posłużę się przykładem, aby zilustrować:

Jeśli zapytam cię ile to jest: 2+2?

Odpowiesz mi bez wachania, ponieważ działanie to wykonywałeś tyle razy w swoim życiu, że zapamiętałeś wynik.
Tak działa buforowanie.

Optymalizacja obrazów

Obrazy na stronach internetowych stanowią średnio około 30% całkowitego czasu ładowania strony.

Skuteczną metodą przyspieszania stron internetowych jest optymalizacja obrazu w celu maksymalnego zmniejszenia rozmiaru plików obrazów bez obniżania jakości.

Optymalizacja interfejsu użytkownika

Interfejs użytkownika odnosi się do wyglądu, stylu i interaktywności Twojej witryny.

Pamiętaj – nie ma znaczenia, jak dobry jest projekt Twojej strony internetowej, jeśli nikt nie będzie czekał, aby ją zobaczyć.

Oto kilka wskazówek dotyczących projektowania interfejsu użytkownika, aby zoptymalizować wydajność sieci i zapewnić lepszą obsługę klienta:

  • Unikaj rzadkich czcionek
  • Używaj harmonijki na stronach zawierających dużo tekstu
  • Użyj animacji paska postępu, gdy potrzebny jest dłuższy czas ładowania

 

Darmowe narzędzia do testowania prędkości stron internetowych

Na rynku jest wiele darmowych narzędzi do testowania naszych stron internetowych pod względem wydajności jak i prędkości. Wszystkie dostępne narzędzia, które zaprezentujemy na poniższej liście oprócz prezentowanych wyników wydajności strony, wyświetlą też wskazówki w celu ich optymalizacji i zalecanych praktyk.

  1. Google PageSpeed Insights
  2. Google Mobile Speed Test
  3. Web.dev 
  4. FastorSlow
  5. GTmetrix
  6. Dareboost

Pamiętaj! Nie ma idealnego i uniwersalnego sposobu na optymalizację wszystkich stron internetowych pod względem ich wydajności. Do każdej projektu strony internetowej musisz podejść indywidualnie. Często aby strona internetowa mogła uzyskać wysokie wyniki w testach optymalizacji pod względem wydajności jak i prędkości musimy rezygnować z wielu jej dobrodziejstw już na etapie projektowania.

Dlatego zwróć uwagę czy wydajność Twojej strony oraz wysoki wynik w testach prędkości jest niezbędnym elementem, który stawiany będzie ponad rzeczywiste doznania Waszych Klientów.

Jeśli uważasz, że sam nie poradzisz sobie z optymalizją własnej strony internetowej lub nie wiesz jakie metody będą najlepsze dla Twojego projektu by przyśpieszych jego wczytywanie, chętnie podzielimy się naszym doświadczeniem i wykonamy to za Ciebie. 

Generic selectors
Tylko dokładne dopasowania
Szukaj w tytule
Szukaj w treści
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Tworzenie Stron Internetowych Warszawa

Zobacz także

Audyt stron internetowych

Audyt stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych • Skuteczne metody pozycjonowania stron • Pozycjonowanie lokalne i globalne. Kiedy będą pierwsze efekty pozycjonowania?

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych • Skuteczne metody pozycjonowania stron • Pozycjonowanie lokalne i globalne. Kiedy będą pierwsze efekty pozycjonowania?

Dane strukturalne schema.org

Dane strukturalne schema.org

Czym są dane strukturalne schema.org i do czego służą? Znaczniki schema.org służą do opisywania zawartości strony zrozumiałym językiem dla przeglądarki google.