Kilka wskazówek jak poprawić jakość Twojej strony internetowej
O jakości Twojej strony internetowej mówią statystyki. Jeśli strona internetowa nie przyciąga odpowiedniej ilości użytkowników, czyli nie generuje spodziewanej ilości ruchu, koniecznie musisz zastanowić się co jest tego powodem i pomyśleć jak możesz to poprawić. Głównym powodem małej ilości ruchu na stronie internetowej jest oczywiście niska pozycja w wyszukiwarkach internetowych, jak również słaba jakość treści, która nie zachęca użytkowników do pozostania na niej.
Jeśli zastanawiasz się co możesz poprawić na swojej stronie, aby uzyskać wyższe pozycję w wynikach wyszukiwania i zachęcić ludzi do pozostania na niej – koniecznie przeczytaj ten artykuł, którym wprowadzimy Cię w świat SEO.
SPIS TREŚCI
- Czym jest SEO i jaki ma wpływ na firmę?
- Jak określić jakość swojej strony?
- Dane z google analytics
- Unikaj kanibalizacji – powielanie treści
- Strony o niskiej jakości
- Pomysły na poprawę jakości treści strony
- Wiedza i wiarygodność treści
- Reputacja strony
- Linki wewnętrzne i zewnętrzne do strony
- Wydajność witryny internetowej
- Responsywność strony internetowej
Czym jest SEO i jaki ma wpływ na Twoją firmę
Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że SEO może mieć ogromny wpływ na Twoją firmę i możliwość wypromowania Twojej strony w Internecie. Nie chodzi tylko o to, aby napisać artykuł i kilka razy użyć odpowiedniego słowa kluczowego, obecnie wyszukiwarki patrzą na całą strukturę Twojej strony. Ale zanim przejdziemy do tych tematów, omówmy, jak określić jakość twoich stron i które z nich wymagają poprawy.
Jak określić jakość swojej strony?
Na samym wstępie musimy ustalić, które strony internetowe wymagają poprawy i w jakiej kolejności. Niekoniecznie musimy zaczynać od strony głównej. Pod lupę powinniśmy wziąć tylko te strony internetowe, które nie przynoszą nam ruchu i nie generują konwersji. Do takiej analizy możemy wykorzystać wiele dostępnych narzędzi analitycznych online.
Dane z Google Analytics
Tworząc stronę internetową zapewne zastanawiałeś się do jakiej grupy odbiorców będzie adresowana, ale czy wiesz dokładnie czego użytkownicy od Ciebie oczekują? Czy kiedykolwiek analizowałeś po jakiej frazie kluczowej użytkownik trafia na Twoją stronę i jak się na niej porusza?
Nawet jeśli czytasz otrzymane opinie od użytikownik, bądź osobiście z Tobą dzielą swoje doświadczenia – spójrz na dane, które pomogą Ci to sprawdzić i zdiagnozować co możesz poprawić, aby ich wrażenia w nawigacji po stronie uległy znaczącej poprawie.
W naszym artykule do analizy jakości przykładowej strony internetowej posłużymy się bezpłatnym narzędziem analitycznym online udostępnionym przez firmę Google jakim jest – Google Analytics.
Google Analytics zapewnia nam profesjonalny zestaw darmowych narzędzi do analityki strony internetowej, w tym statystyk. Więcej informacji na temat statystyk stron internetowych znajdziesz w odrębnym artykule, który pomoże Ci zrozumieć do czego możesz je wykorzystać.
Analiza poszczególnych stron internetowych pomaga zgromadzić wiele niezbędnych danych o Twojej witrynie, które możemy wykorzystać w celu jej poprawy. Dzięki Google Analytics możesz dowiedzieć się ile osób odwiedza Twoją witrynę i skąd Ci użytkownicy pochodzą. Możemy sprawdzić, które strony internetowe są odwiedzane najczęściej i jak długo ludzie pozostają na tej stronie, czyli długość sesji.
Wszystkie zgromadzone informację jakie uzyskamy z darmowego narzędzia online Google Analytics, pomogą określić nam jakość poszczególnych stron internetowych i zwrócić uwagę na te, które wymagają natychmiastowej poprawy.
Unikaj kanibalizacji – powielania treści
Gdy za wszelką cenę próbujesz osiągnąć najwyższe pozycje stron w wyszukiwarce internetowej, często w swoich treściach nadużywamy kuszącej frazy kluczowej. Nie ulegaj tej pokusie! Sytuacja nadużycia kluczowych fraz wiąże się z kanibalizacją, czyli powielaniem wpisów. Zmniejsza to Twoje szanse na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, jak również możesz zostać ukarany przez Google – odpowiedzialny za taką sytuację jest algorytm Google Panda.
Algorytm Panda analizuje wszystkie strony internetowe zaindeksowane w wyszukiwarce pod kątem treści. Strony internetowe oceniane są pod względem autentyczności, jakości i niepowtarzalności. Algorytm ma za zadanie blokować strony zduplikpowane jak również plagiaty. Algorytm firmy Google bada również wprowadzoną ilość tekstu na stronę internetową oraz jego jakość.
Aby sprawdzić czy treść zamieszczona na Twoich stronach internetowych nie jest plagiatem bądź zduplikowana, możesz użyć do tego poniższych narzędzi online:
Pamiętaj, że tego typu sytuację mogą Ci się zdarzyć, nawet o tym nie wiedząc. Dlatego dokonuj częstej analizy swoich treści i aktualizuj w razie potrzeby.
Strony o niskiej jakości treści
Z pewnością na Twojej stronie zdarzy się sytuacja, że będziesz posiadać strony o niskiej jakości. Są to strony niezoptymalizowane, które zupełnie nie generują ruchu albo generują go w znikomym stopniu. Jak rozponać takie strony i na co zwrócić uwagę by podnieść ten wskaźnik?
Google daje nam kilka wskazówek, czego oczekuje od nas na publikowanych stronach w wyszukiwarce, a są to między innymi:
- unikalna treść
- zewnętrzne źródła odsyłające do podobnych zagadnień
- linki wewnętrzne
- szybkość ładowania, czyli prędkość strony internetowej
- responsywność strony
Jest to tylko garstka, namiastka rzeczy, które mogą wpływać na poprawę, a także na spadek wartości strony internetowej w wyszukiwarkach. Należy pamiętać, że treści na stronach internetowych muszą być zrozumiałe i uporządkowane (schema.org), co znacząco wpłynie na ich poprawę dla algorytmów google.
Pomysły na poprawę jakości treści strony
Na samym początku musimy zrobić analizę stron, które wymagają poprawy i nad którymi warto popracować w celu ich porawy. Sporządź listę takich stron i zastanów się czy są one aktualne, czy w dalszym ciągu chcemy by widniały w indeksie wyszukiwarek google dostępnych dla użytkowników.
Jeśli jakieś strony internetowe nie powinny być wyświetlane użytkownikom, ale generują ruch i posiadają linki do innych stron, czy części witryny możesz użyć tagów noindex, follow w swoim metatagu robots. Dzięki takiemu zastosowaniu roboty Google odnajdą Twoją stronę internetową, będą ją mogły przeanalizować oraz podążać za zdobytymi linkami, lecz jej widoczność zostanie ukryta dla wyszukiwarek internetowych.
Strony, które uważasz za nieaktualne i zdecydowanie nie warto ich aktualizować – możemy przekierować na linki o podobnej tematyce, zachowując tym samym generowany ruch. Do przekierowania bezstratnego ruchu na stronach internetowych używamy przekierowania 301, które w .htaccess może wyglądać jak poniżej:
RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?domena-stara\.pl [NC] RewriteRule (.*) http://domena-nowa.pl/$1 [R=301,L]
Możesz również pomyśleć nad samą zmianą metatagów <title>
i <description>
, tagów opisowych strony jak również zadbać o właściwy content na stronie. Wyszukiwarka Google przez ostatnie lata wprowadziła szerego nowych algorytmów, które mają na celu reprezentować jak najbardziej trafne wyniki po wpisaniu wyszukiwanych fraz kluczowych przez użytkowników. Warto zatem pomyśleć o dopasowaniu treści zamieszczonych na stronach internetowych do zamiarów wyszukiwania osoby, która trafia na Twoją stronę.
Wiedza i wiarygodność treści
Oprócz unikalnych treści musimy również zadbać o ich wiarygodność. W dzisiejszych czasach, w dobie COVID 19 rośnie ilość firm jak i osób prywatnych, które przenoszą swoje biznesy do siecie online. Można powiedzieć, że każdy może posiadać własną stronę internetową czy sklep. Dlatego też, ważnym jest, by prezentowane informację na Twojej stronie internetowej były wiarygodne i budowały zaufanie dla odwiedzających ją użytkowników.
Wiarygodność prezentowanych informacji nie tylko pozwala Ci pojawić się w wynikach wyszukiwania, ale również pomaga zdobyć poziom zaufania, którego potrzebują użytkownicy, aby robić z Tobą interesy online.
Twoja wiedza, doświadczenie zaprezentowane na stronie internetowej mogą być tego najlepszym przykładem. Na stronie internetowej możesz, także zaprezentować otrzymane referencję od użytkowników, z którymi dokonywałeś już transakcji. Wszystkie te informację pomogą zbudować Ci silną markę jak również wpłynie na poprawę jakości Twoich stron.
Reputacja strony
Na własnej stronie możesz zamieścić wszystko, włącznie ze zmodyfikowanymi opiniami, czy otrzymanymi referencjami lecz to nie oddaje w 100% zaufania – a także może nie budować reputacji. Najlepszym przykładem budowania reputacji strony jak również marki jest odesłanie użytkownika na zewnętrzne strony, gdzie bezpośrednio mogą wyrazić się o Tobie czy też Twojej firmie.
Najlepszym przykładem są referencję naszych Klientów zamieszczone bezpośrednio na wizytówce firm w mapach Google
Jeśli posiadasz sklep internetowy i sprzedajesz swoje produkty online, możesz udostępnić swoim Klientom możliwość pozostawienia opinii posprzedażowej. Innym przykładem budowania reputacji, mogą być linki kierujące do Twojej witryny z innych znanych stron lub innych ekspertów.
Staraj się oczywiście o zbieranie naturalnych i oryginalnych referencji, ponieważ duża ilość nie zawsze przekłada się na jakość, a kupowanie „reputacji” może przynieść nam odwrotny efekt od zamierzonego. Pamiętaj, że prawda zawsze wyjdzie na jaw, a wszystko to kwestia czasu…
Postaraj się po każdej udanej transakcji podziękować Klientowi i wspomnieć o możliwości pozostawienia referencji. Sądzę, że jest to najlepszy sposób na zdobycie reputacji jak również zaufania do marki, co na przestrzeni czasu odbije się również na wysokich wynikach Twojej strony w wyszukiwarce i dalszej realizacji celów biznesowych firmy.
Linki wewnętrzne i zewnętrzne do strony
Aby strona była widoczna dla wyszukiwarek jak i użytkowników ją odwiedzających – muszą do niej prowadzić jakieś linki (hiperłącza). Rozróżniamy dwa rodzaje linków, które mogą być umiejscowione wewnątrz Twojej strony – linki wewnętrzne oraz te, które będą prowadzić z innych stron na Twoją stronę – linki zewnętrzne. Obydwa typy linków są bardzo ważne dla widoczności strony jak i jej podstron dla wyszukiwarek internetowych, teraz przyjrzymy się im bardziej szczegółowo:
Linki wewnętrzne
Linki wewnętrzne to odsyłacze, hiperłącza tworzone wewnątrz danej strony. Możemy je porównać do spisu treści w książce, z tym że spis ten jest interaktywny i jego kliknięcie powoduje odesłanie użytkownika na daną podstronę.
Linki zewnętrzne
Linki zewnętrzne to hiperłącza, która odsyłają na zewnątrz strony, której się znajdujemy. Linki zewnętrzne mogą także prowadzić użytkowników z innych stron na naszą, co jest bardzo porządanym wskaźnikiem w pozycjonowaniu i reputacji strony internetowej.
Linki wewnętrzne jak i zewnętrzne są niezbędnym elementem w projektowaniu stron internetowych a ich przemyślana nawigacja znacznie ułatwia poruszanie się użytkowników po stronach internetowych w poszukiwaniu porządanych informacji.
Należy jednak pamiętać, aby nie przesadzać z ich ilością i nie podawać linków do każdej strony jaką posiadasz w każdej swojej publikacji.
Zamieszczaj linki na stronie tylko wtedy, kiedy w naturalny sposób możesz wspomóc użytkownika w dotarciu do pożądanych informacji, czyli wtedy kiedy są rzeczywiście potrzebne.
Wydajność witryny internetowej
Na temat wydajności stron internetowych pisaliśmy już w obszernym artykule „Jak zwiększyć prędkość strony internetowej„, lecz tu omówimy tylko w skrócie najważniejsze aspekty. Pierwszym z nich to szybkość wczytywania strony internetowej.
Google już od wielu lat kładzie nacisk na bezpieczeństwo jak również prędkość wczytywania się stron internetowych, dlatego ten wskaźnik jest niezmiernie istotny, jeśli zależy Ci na dobrej pozycji w wyszukiwarkach internetowych.
Szybsze strony są łatwiejsze do przetworzenia przez wyszukiwarki, a dzięki temu szybciej reagują na interakcję z użytkownikiem. Użytkownicy internetu zwykle opuszczają strony, które ładują się wolno a większość z nich już nigdy na nie nie powraca.
Z udostępnionych informacji na blogu Google wynika, że w maju 2021 roku zostanie wprowadzony nowy algorytm Google. Uwzględniać on będzie nowe elementy rankingowe wpływające na pozycje stron internetowych w wyszukiwarkach, dzięki czemu szybkość i wygoda użytkownika w Twojej witrynie będą jeszcze bardziej istotne co obrazuje poniższa grafika.
Edycja (19.04.2021) – Stopniowe wdrażanie algorytmu Google rozpocznie się w połowie czerwca 2021 roku
Więcej informacji bezpośrednio na stronie autora Google
Nie zapominaj również o wrażeniach użytkownika, zwanym również UX. Doświadczenie użytkownika jest również istotnym elementem dla wyszukiwarek internetowych, chcą one bowiem zaprezentować nalepsze wyniki dla poszukiwanych fraz kluczowych. Jeśli chcesz aby Twoi użytkownicy długo pozostali na Twojej stronie, realizowali cele biznesowe firmy, czyli kupowali lub czytali Twoje artykuły, pomóż im w tym i zaprojektuj przemyślaną nawigację, która ułatwi im poruszanie.
Responsywność strony internetowej
Responsywna strona internetowa to strona przystosowana do wszystkich urządzeń. W dzisiejszych czasach coraz więcej użytkowników korzysta z telefonów komórkowych i urządzeń mobilnych, także sprawdź czy Twoja strona umożliwia im poprawne wyświetlanie Twoich publikacji czy produktów.
Więcej na temat responsywności projektów opisaliśmy w poradniku Responsywne strony internetowe RWD, w którym znajdziesz wszystkie niezbędne informację, która ułatwią Ci projektowanie własnej witryny internetowej RWD.
Jeśli masz problemy z poprawieniem jakości Twojej strony internetowej lub zastanawiasz się dlaczego nikt jej nie odwiedza – chętnie podzielimy się z Tobą naszym doświadczeniem. Wykonamy audyt Twojej strony, poznamy obecną jakość strony głównej, jak i podstron oraz sprawdzimy jakie działania mogą wpłynąć na jej znacząco poprawę.